Dag 13

Idag kommer en sammanfattning av mina 2 veckor med Orbiten.
Tänkte lägga upp hur jag packar ner allt imorgon :)
 
Märke: Orbit Baby
Modell: G3
Årsmodell: 2014
Chassifärg: Black

Babyskydd
Det bästa med babyskyddet var att det va extremt smidigt, ingen adapter och enkelt att förstå sig på samt att snurra på för att få en bättre ställning då barnet skall lyftas i och ur bilen + att i vagnen kan man snurra så att han/hon kan vara med och se mycket mer utan att man behöver flytta på chassit.

Detta babyskydd var godkänt upp till 13kg, men jag vet inte om jag skulle ha mitt barn i den tills han väger så mycket då han redan nu väger ca 9,5kg och är 6½ månad gammal.
Axlarna började ta i kanterna och fötterna var utanför, blev dessutom väldigt tungt att bära.
Fungerar säkert kanon om man inte har en tjockis till bebis ;)

Hantaget för att bära med var ganska mjukt så det skulle följa kroppen = ergonomiskt och bra.
Blev att man lät det vara uppe hela tiden med säkerhetsspännet på då man hoppade in och ur bilen mest hela dagarna.

Basen installerades med ISOFIX och det är nog det smartaste någon någonsin kommit på! 
Snabbt var man på gång och det tog ingen tid att byta till annan bil, KLICK så va vi iväg igen.
Min svärmor tyckte samma, riktigt smidigt och samtidigt då man kunde snurra skyddet så man inte behövde vrida sig själv eller riskera att slå huvudet på pojken om man bara plockade ut honom och inte skyddet.

Skyddet hade också ett paparazziskydd men eftersom att de inte finns en enda sån här på flera mil så fungerade det som ett solskydd, eller som ett lekrum för Alvin ;) han tyckte de va jättekul att leka med fötterna på det, såg ganska roligt ut, så det fungerade väl bra :)

 

 
Sele/Bälte
5-punkts-sele med axelskydd, lätt att ställa om/dra åt/släppa efter och knäppa fast.
Hade önskat till en senare Orbit att man ordnade typ magneter i selen så man kan sätta spännena på sidan då man lyfter ur och i, blir lite knöligt att böka fram allt bakom bebisens rygg varje gång. 
(kanske för att man är bortskämd med BeSafe Izi Kid Plus sele)
 
 
 

Handtag
Delat teleskophandtag med 2 mugghållare mellan, skum.
Höjden justeras superenkelt i 3 lägen med en liten knapp längst upp på varsitt handtag,
stadigt och en av mina favoriter på denna vagn.
Jag utrustade mina handtag med konstskinn, då jag är lite allergisk mot skumgummit, blev som ett extra skinn som verkligen blev pricken över I´et. Bara en massa tummar upp!
 


Varukorg
Jag fick den äran att ha den stora varukorgen och WOW vilken känsla när man går på Ica och tycker att man handlar mycket, och ALLT får plats. Vill man dessutom ha något som ligger långt fram så kan man gå dit och öppna därifrån. Denna kan man inte förbättra mer, perfektion på hög nivå! Imponerad va ordet.
 


Broms
Enkelt system, grön knapp för att lossa och röd knapp för att låsa.
Gick väldigt lätt och stod stadigt i låst läge.
Bara positivt!
 
 

Hjul
Stora punkteringsfria foamdäck bak, som har känslan av luftdäck då det är av gummi men skumfyllda.
Mindre punkteringsfria fram som dessutom är svängbara.
Alla går lätt att ta på och av.
Går ganska tyst på de flesta underlagen men blir lite stumma.
Hade varit perfekt med luftdäck för mig som verkligen bor på landet.
Småhjulen fram testade jag att låsa en gång, och det blev lite svårt att styra, smörde upp hjulen nu innan jag packade ihop så vi får se vad nästa värd säger om det :)

 
 
Fjädring
QuadShock ™ fjädring för en skönare resa.. Blir lite stum och skakig då man går på kullersten samt grövre grus, går dock bra i skog och bland rötter, körde inte fast och Alvin hoppade inte ur.
Är ingen fjädring man kan söva ett barn med tyvärr så det är något som kan förbättras.

Hopfällning
Enklaste vagnen jag fällt, nu när vi dränerat om runt huset har vi också haft extremt lerigt och då har det varit skönt att fälla vagnen i luften med en hand och bara lägga in i bagaget.
Den tar superliten plats i bagaget och detta är också något jag är förundrad över, är helt fantastiskt!
Lika lätt att fälla upp.
 
 
Körkänsla och Hanterbarhet
Till en början hatade jag denna vagn, också för att jag började gå där det var grovt grus och för att Alvin blev sur för att han inte kunde sitta riktigt utan bara halvligga.

Sedan kom jag ut på en asfalterad väg, då älskade jag denna vagn och Alvin med, han somnade.

Och sedan in på en mer packad grusväg, och då kände jag mig rätt nöjd med vagnen, enkel att styra och manövrera, tyst och kändes lyxig istället för plastig (som den kändes på de grövre gruset).

FILM! http://youtu.be/_KVH5oGHOpM

Det går helt okej att styra med en hand, och uppförsbackar var inga problem med det stumma teleskophandtaget.

Lätt att packa in i bilen och att ta uppför/nedför trappor.





Tillbehör
Jag fick med myggnät och regnskydd och har ärligt talat inte ens testat dessa, de har legat i sin påse i barnrummet och funderat på bättre tider.
Hoppas jag får se lite av dessa från kommande värdfamiljer :)

Sammanfattning
Orbit Baby G3 är för mig en stadsvagn, som man kan gå med på bättre grusvägar.
Hade jag bott i en stad så hade jag LÄTT köpt denna vagn, dock med sittdel då.
Enkel att förstå sig på, och att hantera/köra.
Hävningen går lätt och man vill nästan skutta fram av glädje när man går med den på asfaltsvägar då den nästan går av sig själv och man behöver nästan bara tänka att man ska svänga så svänger det.

Höll på att kasta den i bäcken på grövre grusvägar.

Gick in på en riktig skogsstig (här pratar vi inte att det är en grusad skogsstig utan TRAMPAD skogsstig gjort av större djur samt av skogsmaskiner) och blev ärligt imponerad då jag inte körde fast.
Skulle väl inte ta den om jag visste att jag skulle gå långt på skogsstigen men en bit gick super, mest troligt för att det var mjukare i marken med mossa men kom även över mindre stenar och rötter.

Vagnen får både massor av ++++ men också en del - - - - av mig.
Om det kommer ut en version med luftdäck runt om och bättre fjädring köper jag 2!
 
Tackar för mig och Alvin för denna period och jag håller tummarna på
att vi kanske får testa fler vagnar i framtiden :)
 






Här ser ni stigen som går upp lite svagt till vänster mellan träden.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback