Förlossningsberättelse

Skrivit ihop en sorts förlossningsberättelse inte kanske fullt så detaljerat som de faktiskt var men i stora drag iaf :) 
Tiden mellan då ja fick lustgas och då Edan sattes va nog det värsta jag någonsin varit med om, trodde seriöst att jag skulle dö.. Men annars var allt annat hanterbart ;)

Torsdagen den 9 oktober kl 07.30 hade vi tid på förlossningen för kontroll och undersökning, jag hade gått över tiden (41+0).

Fick först göra en CTG kurva, som läkarna kunde kolla på när de kom senare på morgonen. De kollade hur bebis låg och hur den mådde.

Sen kom läkaren och gjorde ett ultraljud, fick se en liten knoge och de konstaterade att han inte va fixerad än.
Men efter undersökningen sa de att jag va öppen 2-3cm och att ja var helt mogen, så läkaren frågade om jag ville bli igångsatt eller om jag ville vänta någon dag till, bestämde mig för att ja ville åka hem och ge det en chans extra att starta själv. Fick en tid för igångsättning på lördagen.

På natten mellan torsdag och fredag kl 2 vaknade jag av att ja fick som en ordentlig mensvärk. Gick upp å drack vatten, somnade om och vaknade igen vid 3, samma sak.. Skrattade åt mig själv och tänkte längst inne att de är för lugnt för att de ska starta nu.
Somnade om och vaknade 05.00 av att de bara forsade vatten ur mig, slog till Andreas och fnittrade fram att vattnet höll på att gå. 
Fram med en massa handdukar och tog mig till duschen där ja stod en bra stund medans de fortsatte komma vatten, skrattade mest och ringde förlossningen som tyckte att vi skulle äta frukost och åka upp sen.

Andreas gjorde frukost och fixade så vi kunde åka.

06.30 blir jag inskriven på förlossningen i Sollefteå.
(Har tilltagande värkar på vägen i bilen)

Kom in och fick göra en till CTG kurva, efter undersökningen visar de att ja e öppen 3-4cm.
Får duscha och va uppe så mkt ja kunde, gick riktigt bra att andas igenom värkarna..
En stund senare märker dom att ja inte öppnar mig mer så dom sätter ett värkstimulerande dropp, och då drar de igång, får sterila kvaddlar och en värmepåse fram SKÖNT!

Efter lite lunch och mer CTG blir ja illamående och kräks en hel del, efter de är allt en dimma..
Fick lustgas, kunde inte stå pga värkarna och ja försvinner in i mig själv.

Kl. 17.30 sätts en EDA, och helt ärligt så kändes värkarna som ja hade då mkt mer.
Hade alltså knappt öppnat mig då ja hade haft lustgasen, hela min kropp hade krampat ihop totalt...
Kl 18.00 tackar jag narkosläkaren, hade ja kunnat så hade han fått en stor kyss! Haha
Tömdes på urin i samma veva.
Hade tydligen varit väldigt mkt folk runt mig innan och under tiden dom satte bedövningen, inget som jag kommer ihåg.
Va också uppe och gick efter dom satt Edan men de kommer ja inte heller ihåg, tur man har Andreas som kunde berätta :)

Kan nu hantera värkarna och jag öppnas till 10cm, klockan var då 20.00.
Får besked av barnmorskan att om de trycker på så får ja krysta lite.
Kl. 20.40 ber ja Andreas ringa på klockan då de kändes som om huvudet va på väg ut.
20.45 är nog hela styrkan med barnmorskor i mitt rum och nu går allt fort, ligger på sidan med höger ben på en ställning.
Kl 21.03 kommer det en stor slemmig skrikande bebis upp på min mage, alldeles riktig! 
Helt fantastiskt hur kroppen fungerar.

Medan han vägs å mäts syr barnmorskan en bristning, som inte känns överhuvudtaget.

Då allt va färdigt kördes de fram en rullstol, ja dumförklarade den som gjorde de då ja va helt säker på att jag kunde gå själv.. Också den som hade ställt en liten trappa ner från sängen. 
Men då ja skulle ställa mig på första trappsteget själv så höll inte benen, högg tag i Andreas hand och fick hjälp till rullstolen.. Fick min älskade son i famnen som glodde på mig med stora blå ögon.

Blev körd till vårt rum på BB, fick lite "champagne" och kvällsfika sen slocknade vi alla 3 och ja vaknade av att barnmorskan kom in och tog ett blodtryck, hon frågade också om ja hade gått på toa ngt, vilket påminde mig om att ja va så sjukt kissnödig.
Nu höll benen lite bättre, och hjälp va konstigt de var att gå på toa bedövad haha. Men de gick iaf bra och barnmorskan kunde ta bort nålen som satt i handen, Edan hade dom dragit då ja skulle ta mig nerför trappan på förlossningen ;) 

Mådde som en solstråle efter, vi åt frukost och lunch på lördagen och fick amningen att fungera. Åkte sedan hem igen kring 21 tiden :) 

Sven ALVIN Eriksson
4385 gram   52cm 
37cm i huvudomfång
2014-10-10
Kärlek på hög nivå och starten på vårt nya kapitel.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback